Online marketing

Bij WebKeurig is meer dan 12 jaar ervaring aanwezig in online marketing. Denk hierbij vooral aan zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA).

Wat is SEO?

De vindbaarheid van de webshop in Google is afhankelijk van heel veel factoren. Men spreekt over het algemeen van onsite en offsite factoren. Onsite heeft  betrekking op allerlei factoren binnen de website. Offsite factoren hebben betrekking op allerlei factoren buiten de website.

Onsite

Op de website zelf zijn er tal factoren die de vindbaarheid beïnvloeden. De site moet ten eerste technisch aan alle “SEO-eisen” voldoen en een goede laadsnelheid hebben. Verder is sterke content een enorm belangrijke factor. Denk daarbij aan heldere en uitgebreide omschrijvingen bij producten, maar ook op categoriepagina’s en productoverzichtpagina’s. Vergeet ook niet de uitlegpagina’s waarin het verschil tussen producten nader wordt toegelicht. Zie bijvoorbeeld de vele uitlegpagina’s van Coolblue. Let erop dat je zo min mogelijk standaardcontent gebruikt die door de leverancier aangeleverd wordt. Grote kans dat veel andere aanbieders exact dezelfde tekst gebruiken. Google let hierop en geeft de voorkeur aan originele content.

Offsite

Het beste voorbeeld van offsite factoren zijn andere websites die naar de shop linken. Google ziet dit als een signaal dat de pagina wel interessant moet zijn. Dit is ook direct het lastigste binnen SEO. Je hebt immers weinig invloed op andere websites. Wel zijn er ‘tactieken’ om hieraan te werken. Ten eerste, interessante en unieke content in de vorm van bijvoorbeeld uitleg over bepaalde producten oid. Ook kun je simpelweg contact opnemen met relevante (lokale) websites of deze een linkje willen plaatsen. Denk aan leveranciers, (paarden)forums sponsors, verenigingen, mede-ondernemers, social media, etc. Maar ook aan blije klanten met een blog die graag iets schrijven over een product uit de webshop. Het werken aan inkomende linkjes noem je linkbuilding.

Wat is SEA?

SEA: de snelle uitleg

SEA staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands: Adverteren in een zoekmachine. Hier in Nederland met name in Google. Adverteren kan met tekstadvertenties en productadvertenties met afbeelding en prijs.

SEA: de uitgebreide uitleg

Search Engine Advertising (SEA) is het adverteren in zoekmachines tegen betaling. Meestal wordt er afgerekend per klik op een advertentie. In Nederland heeft Google met meer dan 90% een enorm hoog aandeel in zoekmachineland. Op de tweede plek komt zoekmachine Bing van Microsoft.

Het standaard advertentieplatform van Google heet Google Ads (voorheen: Adwords). Daarnaast biedt Google Search Ads 360 (voorheen DoubleClick) aan voor grote organisaties.

Microsoft biedt het advertentieprogramma Microsoft Advertising aan (voorheen Bing Ads) voor het adverten op Bing.nl. Vanwege het lage marktaandeel in Nederland gaan we verder niet in op Microsoft Advertising. Daarnaast is onze ervaring dat Microsoft Advertising in veel gevallen veel lijkt op Google Ads.

Soorten zoekmachineadvertenties

In principe kun je de mogelijk advertenties bij SEA onderverdelen in 2 categorieën:

  1. Tekstadvertenties
  2. Productadvertenties

Via het Google Ads platform kun je overigens ook buiten de zoekmachine adverteren op allerlei websites, apps en YouTube. Dit wordt display adverteren genoemd.