WooCommerce kortingscode instellen

De mogelijkheid voor het instellen van een WooCommerce kortingscode in standaard inbegrepen bij WooCommerce. In dit artikel leg ik je uit hoe je een kortingsode instelt en waar je op moet letten.

Stap 1 – WooCommerce waardebon toevoegen

Klik in het menu van WordPress op Marketing. In het scherm dat vervolgens verschijnt klik je op Creëer je eerste waardebon.

Heb je het toevoegen van een waardebon al eerder uitgeprobeerd, dan krijg je mogelijk een ander scherm te zien. Klik dan bovenin op de knop Waardebon toevoegen.

Screenshot van scherm Waardebonnen in de Woocommerce plugin (WordPress)

Stap 2 – Waardebon naar wens instellen

Vul als eerste de gewenste kortingscode in. Dit kan een hele cryptische code zijn (die niemand raadt) of juist een creatieve zin of een woord zoals SALE2022. Wil je automatisch een code genereren? Klik dan op de knop Waardebon genereren.

Screenshot van scherm Nieuwe waardebon toevoegen in de Woocommerce plugin (WordPress)

Maak vervolgens een keuze uit één van drie kortingstypes:

Procentuele korting

Bij het type procentuele korting wordt de korting door middel van het gekozen percentage berekend over het totaalbedrag. Is het totaalbedrag €100 en het kortingspercentage 10% dan krijgt de klant dus €10 korting op zijn bestelling.

Vaste winkelwagenkorting

Bij het type vaste winkelwagenkorting gaat het om een vast bedrag die van het totaalbedrag wordt afgetrokken. Vaak wordt dit gecombineerd met een minimaal bestelbedrag, bijvoorbeeld: €10 shoptegoed bij een minimale besteding van €100. Een minimaal bestelbedrag bij de kortingscode stel je in bij Gebruiksbeperking, daarover straks meer.

Vaste productkorting

Het type vaste productkorting is wellicht wat minder bekend. In dit geval wordt er een korting berekend over ieder product. Bijvoorbeeld: Een vaste productkorting van €5. Indien men vier producten aanschaft is het kortingsbedrag vier maal €5 = €20. Bij Gebruiksbeperking is het vervolgens mogelijk om aan te geven voor welke producten deze vaste productkorting wel / niet geldt.

Screenshot van scherm Waardebonn gegevens in de Woocommerce plugin (WordPress). Submenu Algemeen is actief.

Vul vervolgens het gewenste kortingsbedrag of kortingspercentage in achter waardebon bedrag. Kies je voor het kortingstype procentuele korting, dan vul je het gewenste percentage in achter Waardebon bedrag (ja, dit is inderdaad verwarrend 😅).

Het vakje Sta gratis verzending toe laten we in dit voorbeeld uitgevinkt.

Loopt de korting af na een specifieke datum? Vul deze datum dan in achter Vervaldatum waardebon.

Screenshot van scherm Waardebonn gegevens in de Woocommerce plugin (WordPress). Submenu Algemeen is actief.

Stap 3 – Gebruiksbeperking WooCommerce kortingscode instellen

Mogelijk wil je nog wel een aantal voorwaarden / beperkingen instellen voor de kortingscode. Dit doe je door links in het menu op Gebruiksbeperking te klikken. Geef vervolgens de gewenste beperkingen op aan de kortingscode.

Minimale en maximale besteding

In veel gevallen wordt een kortingscode aan een minimaal bestelbedrag gekoppeld. Bijvoorbeeld: Bestel voor minimaal €100 en krijg €10 shoptegoed gratis. Aan de kortingscode kan ook een maximaal bestelbedrag worden gekoppeld. Dit gebruik je waarschijnlijk niet vaak.

Enkel individueel gebruik

In veel gevallen is het niet wenselijk dat meerdere kortingsbonnen tegelijk geactiveerd mogen worden. Door dit vakje aan te vinken kan er slechts gebruik worden gemaakt van één kortingscode.

Afgeprijsde artikelen uitsluiten

Wil je voorkomen dat een kortingscode wordt toegepast op producten die afgeprijsd zijn? Vink dan deze optie aan.

Producten en uitgesloten producten

Indien de kortingscode alleen geldig is bij specifieke producten, is het mogelijk om in dit veld alle producten in te vullen die in aanmerking komen (of juist niet in aanmerking komen). Kies je voor het kortingstype vaste winkelwagen korting dan wordt de korting alleen toegepast als tenminste de gekozen producten aanwezig zijn in de winkelwagen.

Productcategorieën en uitgesloten productcategorieën

Deze optie is hetzelfde als bij producten en uitgesloten producten, alleen in dit geval gaat het om productcategorieën. Ook hier geldt bij de vaste winkelwagen korting dat de korting alleen geldig is, wanneer er tenminste één gekozen productcategorie in de winkelwagen aanwezig is.

Toegestane e-mails

Deze optie is wellicht wat minder gebruikelijk. Hiermee beperk je de kortingscode tot een of meerdere factuure-mails. De korting wordt vervolgens alleen toegepast als de klant een e-mailadres invult dat in deze lijst staat.

Screenshot van scherm Waardebonn gegevens in de Woocommerce plugin (WordPress). Submenu Gebruiksbeperking is actief.

Stap 4 – Gebruikslimiet van de waardebon instellen

Tenslotte kunnen er een gebruikslimieten worden ingesteld. Dit is handig om te voorkomen dat een kortingscode te vaak wordt gebruikt. Het gebruikslimiet kan op twee manieren worden ingesteld:

Gebruikslimiet per waardebon

Bij dit limiet stel je in hoe vaak een waardebon in totaal mag worden geactiveerd. Geef je hier bijvoorbeeld 10 op. Dan kan de ingestelde kortingscode bij 10 orders worden gebruikt. Daarna is deze niet meer geldig. Het maakt niet uit hoeveel klanten er gebruik van maken. Na 10 maal activeren stopt de geldigheid eenvoudigweg.

Beperk gebruik tot X artikelen

Deze optie is alleen zichtbaar bij de kortingstypes Procentuele korting en Vaste productkorting. Hiermee stel je het maximaal aantal individuele producten in waarbij de korting wordt berekend.

Voorbeeld
Je maakt bijvoorbeeld een vaste productkorting van €10 aan. Indien men 10 producten koopt is het totale kortingsbedrag €100. Het maakt daarbij overigens niet uit of dit 10 maal hetzelfde product is of 10 maal een ander product.

Je wilt in dit voorbeeld dat de korting op maximaal 3 producten wordt toegepast. Waardoor in dit geval de korting maximaal €30 bedraagt. Dit stel je in door achter Beperk gebruik tot X artikelen een 3 in te vullen.

Gebruikslimiet per klant

Wil je dat een klant bijvoorbeeld slechts eenmaal van een kortingscode gebruik kan maken? Dan stel je dat hier in. WooCommerce kijkt daarbij naar het facturering e-mailadres bij niet-ingelogde gebruikers of het gebruikers-ID bij ingelogde gebruikers.

Screenshot van scherm Waardebonn gegevens in de Woocommerce plugin (WordPress). Submenu Gebruikslimieten is actief.

Alles naar wens ingevuld? Klik dan rechts op de knop Publiceren. (Of Updaten als je een bestaande kortingscode bewerkt). Gefeliciteerd! Je hebt nu een WooCommerce kortingscode aangemaakt 🥳. Test tenslotte even of de kortingscode naar wens werkt.

Meer weten over WooCommerce kortingscodes? Bekijk de officiële WooCommerce-pagina over Coupon Management

Hulp nodig? Stuur gerust een WhatsAppbericht of bel 06 106 343 77

Ook interessant

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *