Wat betekent SEA?

Duik je in de online marketing wereld dan vliegen de termen je om de oren. Deze keer de term SEA.

SEA: de snelle uitleg

SEA staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands: Adverteren in een zoekmachine. Hier in Nederland met name in Google. Adverteren kan met tekstadvertenties en productadvertenties met afbeelding en prijs.

SEA: de uitgebreide uitleg

Search Engine Advertising (SEA) is het adverteren in zoekmachines tegen betaling. Meestal wordt er afgerekend per klik op een advertentie. In Nederland heeft Google met meer dan 90% een enorm hoog aandeel in zoekmachineland. Op de tweede plek komt zoekmachine Bing van Microsoft.

Het standaard advertentieplatform van Google heet Google Ads (voorheen: Adwords). Daarnaast biedt Google Search Ads 360 (voorheen DoubleClick) aan voor grote organisaties.

Microsoft biedt het advertentieprogramma Microsoft Advertising aan (voorheen Bing Ads) voor het adverten op Bing.nl. Vanwege het lage marktaandeel in Nederland gaan we verder niet in op Microsoft Advertising. Daarnaast is onze ervaring dat Microsoft Advertising in veel gevallen veel lijkt op Google Ads.

Soorten zoekmachineadvertenties

In principe kun je de mogelijk advertenties bij SEA onderverdelen in 2 categorieën:

  1. Tekstadvertenties
  2. Productadvertenties

Via het Google Ads platform kun je overigens ook buiten de zoekmachine adverteren op allerlei websites, apps en YouTube. Dit wordt display adverteren genoemd.

Ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *